2011-05-05

Kära medlem i Vallentuna Golfklubb!

Följande har skickats ut till samtliga medlemmar men många mail kom i retur. Har du inte fått detta mail så måste du uppdatera mailen med kansliet. Mvh Jan-Åke


Det är en ära för mig att ta över rodret för banverksamheten på Vallentuna golfklubb efter Hans Favre som gått vidare för nya utmaningar.
Jag heter Jan-Åke Tyllman 46 år gammal och kommer närmast från Ingarö golfklubb där jag varit banchef i 9 år. Bor i Åkersberga och har ett förflutet inom rese
och servicebranschen.

Efter att ha varit på plats nu ett par veckor så kan jag glädjande rapportera att denna klubben utstrålar harmoni och glädje. Jag har träffat många medlemmar
på våra 2 städdagar men även styrelse och kommitte´ representanter. Inte minst vill jag framhålla mina kollegor på banan och kansli/tränare.

Medlemmar och personal är stolta över Vallentuna golfklubb och det är kul att uppleva.
Nu skall jag försöka förvalta denna anläggning så att vi i fortsättningen kan vara just det – stolta.

För att öka förståelsen för vad vi håller eller inte håller på med så har jag skapat en banskötselblogg. Länk till den finner ni på hemsidan under
”Banaktuellt”.
Här kommer jag löpande rapportera vad som sker på banan och i dess närhet. Finns det frågor och funderingar så Maila gärna mig så skall
jag försöka förklara så att vi kan öka förståelsen för banskötseln här på klubben. Finns det en som undrar så finns det säkert fler i vår drygt
1000 man (och kvinnor) starka medlemskår.

Om någonting inte ser ut som det skall på banan så skicka ett meddelande så vi kan titta på det. 1000 par ögon ser förmodligen mer och oftare
än de 6 par som vi förfogar över i maskinhallen.

Nu vill jag be om en tjänst, eller kanske ett par:
• Var försiktig om mina banarbetare. Skjut inga bollar på dem för då måste jag sköta banan själv. Med andra ord invänta klarsignal innan slag! Killarna ser er och kanske bara har ett drag kvar med maskinen och så släpper de fram er.
• Lägg tillbaka krattor i bunkrarna och i spelriktningen. Om man lägger dem halvvägs i så måste både den som klipper och krattar bunkern hoppa av för att flytta på dem. Dessutom riskerar ni att bollen studsar på krattan och ner i sandlådan.
• Lägg tillbaka torv på fairway och semiruff. Torvan växer snabbt fast, det ser trevligare ut och vi slipper få in sandiga torvor i klippaggregaten som gör dem slöa.
• Lägg inte tillbaka torvan på tee, vi kommer och lagar dem, men släng den gärna bort från tee.
• Om ni finner att teekulorna står vid sidan av tee, låt dem vara. Det är en av bankillarna som flyttar dem inför klippning. Vi återplacerar efter klippning.
• Nedslagsmärken på green. Det tar 2 veckor för ett olagat nedslagsmärke att läka men bara 48 timmar för ett som är lagat! Gör som jag, när jag råkar få en fin greenträff så är det med stolthet jag tar fram min greenlagare och nästan demonstrativt markerar för övriga i bollen att jag både hade greenträff och lagade mitt nedslagsmärke. Tänk på att om man rullar av green efter ett inspel så blev det ofta ett märke som man snabb glömmer. Vi behöver verkligen hjälp med detta. Olagade nedslagsmärken blir till stora skador när vi klipper greenerna samt att vi får in sand i aggregaten som gör den slöa. Dessutom är ofta dessa skador på green en inkörsport för svampsjukdomar.

Många förmaningar och pekpinnar men ack så viktiga.

Till sist vill jag bara önska dig och dna vänner en riktigt fin golfsommar med många fina rundor i härligt sommar väder. Passa på att njuta och ha kul och inte bara fokusera på resultatet.

Mina kollegor på banan: Patrik, Simon, Andrew, Gavin och Luke hälsar och ser fram emot att träffa er igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.